Emekliye Ek Zamda Yeni Formül! En Düşük Emekli Maaşı Hesaplandı
Emekli zammı için enflasyon oranları üzerinden çok sayıda hesaplama yapılırken, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın açıklamalarının ardından emekliye ek ödeme seçenekleri üzerindeki çalışmalar sürüyor. Seyyanen zam ve refah payı alternatiflerinin değerlendirildiği süreçte, refah payı üzerinden ek ödeme formülü öne çıkıyor.
SSK VE BAĞ-KUR İÇİN YÜZDE 10 ARTIŞ SENARYOSU
Emekli zammında ilk adım, temmuz-aralık dönemindeki enflasyon artışının maaşlara yansıtılması olacak. OVP ve bütçe hedefleri başta olmak üzere yıl sonu enflasyon tahminlerine dayanan hesaplar, SSK ve Bağ-Kur emeklilerine yüzde 10, memur emeklilerine ise yüzde 8 civarında zam yapılacağına işaret ediyor. Yüzde 10 zammı öngören en güçlü senaryoya göre 25 bin TL maaş alan SSK veya Bağ-Kur emeklisinin aylığı 27 bin 500 TL’ye yükselecek. 30 bin TL’lik maaş 33 bin TL’ye, 40 bin TL’lik maaş ise 44 bin TL’ye çıkacak.
TABAN AYLIKTA 26 BİN LİRA HESABI
En düşük emekli maaşına yapılacak artış yasayla belirleniyor ve son dönemde SSK ile Bağ-Kur emeklilerine yapılan zam oranında artırılıyor. Mevcut 23 bin 552 TL’lik taban aylığa yüzde 10 artış uygulanırsa en düşük emekli maaşı yaklaşık 25 bin 907 TL’ye çıkacak. Bu tutarın yukarı yuvarlanarak 26 bin TL yapılması öngörülüyor. Bunun için gerekli yasal düzenlemenin aralık ayı sonunda ya da Ocak 2027'de Meclis’te kanunlaşması gerekiyor.
MEMUR EMEKLİSİNDE 34 BİN 50 LİRA
Memur emeklileri, toplu sözleşme zammı ve enflasyon farkı üzerinden zam alıyor. 2027'nin ilk altı ayı için yüzde 5 toplu sözleşme zammı uygulanacak. Yüzde 8 artış senaryosuna göre en düşük memur emekli aylığı ocak ayında 31 bin 528 liradan 34 bin 50 liraya yükselecek.
PRİM ÖDEMESİ, GÜN SAYISI VE YAŞ ESAS ALINACAK
Teknik çalışmalarını Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının yürüttüğü ek ödeme sürecinde formüller “seyyanen zam” ve “refah payı” ekseninde şekilleniyor. Etki analizi bu iki formül üzerinden hazırlanıyor ve her biri için ne kadar ilave kaynak gerektiği hesaplanıyor. Öne çıkan refah payı formülünde ek ödeme tutarı, emekli aylığı bağlanırken de dikkate alınan “prim ödemesi”, “prim gün sayısı” ve “yaş” kriterlerine göre belirlenecek. Bunların yanı sıra 17 milyon 860 bin emeklinin Emekli Sandığı, SSK, Bağ-Kur ya da yurt dışı emeklisi olması ve çalışıp çalışmaması da hesaba katılacak.
İLK BASAMAK 3 BİN 600 GÜNDEN BAŞLAYACAK
Refah payının belirlenmesi için “prim basamakları” oluşturulması ve her basamak için ayrı bir ek ödeme tutarı belirlenmesi planlanıyor. İlk basamağın 3 bin 600 prim gününden başlaması, 4 bin 700 gün ile 9 bin gün ve üzeri gibi üç ya da dört ayrı basamak oluşturulması öngörülüyor.
1,1 TRİLYON LİRALIK KAYNAK ÖNGÖRÜLÜYOR
Ek ödeme için mevcut ödeneklere ilave olarak 1,1 trilyon TL’lik kaynak öngörülüyor. Vazgeçilen eşel mobil destek uygulamasıyla şimdiden yaklaşık 500 milyar liralık kaynak alanı açılmış durumda. Ortalama en az yüzde 15 ilave ödeme hesaplanırken, nihai oran ayrılacak ödeneğin miktarına, kapsanacak emeklilere ve yaş ile prim günü kriterlerinin nasıl uygulanacağına göre şekillenecek.
EN DÜŞÜK EMEKLİ MAAŞINDA 30 BİN LİRA BEKLENTİSİ
Yüzde 15'lik ek ödeme tahminine göre, enflasyon artışıyla 26 bin TL’ye çıkması beklenen en düşük emekli maaşının 29 bin 900 ile 30 bin TL arasına ulaşması bekleniyor. Yüzde 8 artışla 34 bin 50 liraya çıkması öngörülen en düşük memur emekli aylığının ise yüzde 15 ek ödemeyle 39 bin 158 TL’ye yükselebileceği hesaplanıyor.
VATANDAŞLIK MAAŞI AYRI PAKETTE
Kamuoyunda “vatandaşlık maaşı” olarak bilinen Gelir Tamamlayıcı Aile Destek Sistemi’nin (GETAD) emekliye ek ödeme paketine dahil olduğu yönündeki algı doğru değil. AK Parti kaynaklarına göre vatandaşlık maaşı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından “sosyal destek” programı kapsamında, ek ödeme çalışmasından tamamen ayrı olarak yürütülüyor. Bu paket için de il il, hane hane “gelir seviyesi haritası” çıkarılıyor. İlk belirlemelere göre 2,5 milyon haneye 1,35 trilyon TL destek ödemesi planlanıyor. 23 bin 552 TL ve altında aylık alan emekliler ile asgari ücretliler de bu destekten yararlanabilecek. Aylık net asgari ücretin üçte biri olan 9 bin 358 TL civarında olması beklenen ödemenin; elektrik, doğal gaz, barınma ve yakacak yardımını içeren konut desteği, çocuk yardımı, kira ve fatura desteği ile gıda yardımı kalemlerinde yapılması planlanıyor.
“HER BASAMAK İÇİN AYRI ÖDEME TUTARI BELİRLENECEK”
AK Parti kaynakları, emekli aylığının belirlenmesinde yaş, prim miktarı ve prim süresinin etkili olduğunu, herkesin aynı miktarda prim ödemediğini hatırlatarak farklı tutarlarda ek ödeme yapılmasının Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı olmayacağını savundu. Sabah Gazetesi’nden Önder Yılmaz’a konuşan kaynaklar, “Önce normal zamlar yapılacak. Rakamların en düşük emekli aylığının 26 bin TL civarında olması öngörülüyor. Sonrasında ek ödemeler belirlenecek. Ek ödeme için 3-4 farklı aralıkta basamak oluşturulacak. Her basamak için bir ödeme miktarı belirlenecek” dedi.
Kaynak: Adayorum (Sakarya)